Kurs we Florencji

Sprawozdanie z udziału w kursie „Build your own App and Robotics with Arduino”
w Europass Teacher Academy we Florencji we Włoszech

W dniach 16.05 – 27.05 2022 r. uczestniczyłyśmy w dwutygodniowym kursie specjalistycznym dla nauczycieli „Build your own App and Robotics with Arduino”  zorganizowanym przez Europass Teacher Academy we Florencji we Włoszech. Kurs został sfinansowany w ramach projektu POWER “Nauka przez całe życie”, numer umowy POWERSE 2020-1-PL01-KA101-078838, który jest realizowany przez Zespół Szkół Technicznych w Płocku w latach 2020-2022.

Kurs prowadzony był w języku angielskim przez włoskiego trenera Lorenzo Gaspari. Nasze centrum szkoleniowe znajdowało się w Palazzo Galletti w historycznej części Florencji w pobliżu takich atrakcji turystycznych jak katedra Santa Maria del Flore, Piazza della Signioria czy Bazylika Santa Croce.

W naszej grupie (w zmiennym składzie w poszczególnych tygodniach) byli nauczyciele z Polski, Niemiec, Finlandii, Hiszpanii i  Cypru. W pierwszym dniu każdy z uczestników prezentował swoją szkołę na tle kraju i regionu, własną pracę zawodową , nowe doświadczenia oraz zainteresowania i pasje. Wszystkich bardzo interesowały systemy kształcenia w różnych krajach.

Dwutygodniowy kurs (50 – godzinny) został stworzony z myślą o nauczycielach zainteresowanych nauką samodzielnego tworzenia aplikacji, a jednocześnie zapoznaniem się z kodowaniem i robotyką za pomocą Arduino. Wybrane oprogramowanie było innowacyjne, przyjazne dla użytkownika.

W pierwszym tygodniu zajęć zainstalowaliśmy na komputerach środowisko Arduino IDE, poznaliśmy wszystkie elementy płytki Arduino, eksperymentowaliśmy z czujnikami światła i dźwięku, wykonaliśmy samodzielnie prostą grę. Podsumowaniem tygodniowej pracy było wykonanie i zaprogramowanie w małych zespołach samochodu, który stanął do rywalizacji z innymi. Samochód – zwycięzca miał podjechać do ściany jako pierwszy i zatrzymać się w odległości 20 cm od niej. Wygrał samochód naszego zespołu.

W drugim tygodniu zapoznaliśmy się z interfejsem Mit App Inventor, jego narzędziami projektowymi. Projektowaliśmy własne aplikacje mobilne, m.in. quiz.

Na koniec nastąpiło podsumowanie, prezentacje prac uczestników szkolenia oraz dyskusja.

Organizatorzy kursu zapewnili bardzo ciekawy program kulturalny. Uczestniczyłyśmy w wycieczce pieszej po Florencji z przewodnikiem, który interesująco opowiadał o stolicy Toskanii, która jako kolebka renesansu jest bez wątpienia  jednym z najpiękniejszych miast na świecie.

Założona w I wieku pne i rozwinięta jako centrum kulturalne Włoch pod rządami rodziny Medici Florencja była domem autorów i artystów takich jak Dante Alighieri, MichelAngelo, Leonardo da Vinci, Donatello, Brunelleski, Machiavelli i Galileo Galilei. Tutaj dokonali większości swoich artystycznych arcydzieł i/lub odkryć.

Brałyśmy także udział w całodniowej wycieczce objazdowej po Toskanii. Zwiedziłyśmy Sienę, Pizę, San Gimignano oraz Chianti. W wolnych chwilach wiele spacerowałyśmy po Florencji zwiedzając, m.in. kompleks Katedry Santa Maria del Flore, Galerię Uffizi, Galerię Akademii, Bazylikę Santa Croce, Pałac Medici Riccardi,…

Jesteśmy bardzo zadowolone z udziału w szkoleniu. Dzięki uzyskanej wiedzy oraz przydatnym narzędziom edukacyjnym zamierzamy zachęcić swoich uczniów do intensywnej nauki programowania, rozwinąć w nich takie umiejętności jak kreatywność, przedsiębiorczość, radzenie sobie ze złożonymi projektami. Nawiązałyśmy także kontakty z nauczycielami z innych krajów wymieniając się ciekawymi doświadczeniami. Rozwinęłyśmy  umiejętności językowe, które pragniemy poszerzać zwłaszcza w kierunku nauki języka angielskiego zawodowego.

Ewa Głuszkowska

Maria Kapturska

Scroll to Top
Skip to content