Kurs coachingu i mentoringu w Barcelonie
Dzięki realizacji projektu pt. „Zagraniczne kursy dla nauczycieli ZST” nr 2022-1-PL01-KA121-SCH-000052020 w ramach akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-SCH-095132, którą szkoła otrzymała w sektorze Edukacja szkolna w 2020 r. wzięliśmy udział w kursie dla kierownictwa szkoły pt. ‘Coaching and Mentoring to Support Teachers’ zorganizowanego przez Europass Teacher Academy w Barcelonie w dn. 8-13 maja 2023 r.
Coaching i mentoring to dwie coraz bardziej popularne formy rozwoju osobistego i zawodowego. Każda z nich pozwala na poprawę kompetencji i umiejętności, a ich znajomość jest przydatna w zarządzaniu szkołą, dlatego też zdecydowaliśmy się na ten kurs. Pragnęliśmy dowiedzieć się o więcej na ten temat, by wykorzystać w naszych kontaktach z nauczycielami. Na kursie dowiedzieliśmy się wiele o coachingu i mentoringu oraz o różnicach między tymi formami wsparcia. Coaching opiera się na indywidualnych rozmowach pomiędzy coachem a klientem, natomiast mentoring to proces wymiany doświadczeń i wiedzy pomiędzy mentorem a jego uczniem. Celem coachingu jest poprawa kompetencji, efektywności i samodzielności klienta w dążeniu do swoich celów. Celem mentoringu jest rozwijanie kwalifikacji i umiejętności ucznia (młodszego stażem nauczyciela) oraz umożliwienie mu osiągnięcia swoich celów zawodowych.
Na zajęciach dowiedzieliśmy się wiele o swoich predyspozycjach i umiejętnościach organizacyjnych i menedżerskich dzięki wykonywaniu ciekawych ćwiczeń, np. okno Johari. Poznaliśmy zasady zadawania takich pytań, by pomóc nauczycielowi w odkryciu własnych zasobów i umiejętności, aby mógł osiągnąć sukces. Poznaliśmy techniki aktywnego słuchania, obserwacji zajęć, robienia notatek oraz zasady otrzymywania wartościowej informacji zwrotnej (tzw. feedback).
Udział w kursie zagranicznym to nie tylko nauka, ale także zwiedzanie, czyli poznanie kultury i zabytków innego kraju. Zajęcia na kursie trwały do godz. 14.30, więc codziennie po południu mieliśmy możliwość poznawania pięknych zabytków Barcelony. Zwiedziliśmy słynny stadion Camp Nou, Park Guell, spacerowaliśmy po centralnej ulicy Las Ramblas, płynęliśmy łodzią wzdłuż wybrzeża podziwiając z daleka statki oraz kolumnę Kolumba. W ramach kursu z jednym z wykładowców zwiedziliśmy dzielnicę Gracia, która do niedawna była cichym miasteczkiem złożonym z wąskich średniowiecznych ulic i małych skwerów, przy których zlokalizowane są bary i kawiarnie, w których zawsze jest pełno turystów oraz mieszkańców.
W ramach zajęć kulturowych organizowanych przez organizatora kursu ostatniego dnia kursu zwiedziliśmy Barcelonę i jej znane atrakcje podczas jazdy autobusem turystycznym, który objeżdża miasto w czasie dwóch tras: północnej i południowej.
Każdy kurs wnosi wiele do rozwoju osobistego i zawodowego. Ten kurs okazał bardzo przydatny w zarządzaniu szkołą oraz w codziennej pracy jako nauczyciel przedmiotu.
Agnieszka Stańczyk-Jabłońska
i Bogusław Franke