Sprawozdanie z kursu w Edynburgu w Szkocji

W dniach 9-20 sierpnia 2021 r. wzięłam udział w 2 tygodniowym kursie językowo-ICT w Inlingua w Edynburgu dzięki projektowi POWER pt. „Nauka przez całe życie” o numerze 2020-1-PL01-KA101-078838 realizowanym w latach 2020-2022 przez Zespół Szkół Technicznych w Płocku w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”, który napisałam i koordynuję w naszej szkole. Pierwotnie miałam jechać na ten kurs w październiku, ale dzięki temu, że Wielka Brytania od 6 sierpnia zniosła 10-dniową obowiązkową kwarantannę po przylocie, mogłam wyjechać do Szkocji w wakacje. Szybko zorganizowałam swój wyjazd, mimo dużej liczby dokumentów niezbędnych do wjazdu do Wielkiej Brytanii w trakcie pandemii COVID-19.

Grupa składała się z 4 osób i miała zmienny skład. W pierwszym tygodniu, oprócz mnie, uczestnikami byli: nauczycielka języka angielskiego z Polski, student z Białorusi oraz student i jednocześnie nauczyciel języka angielskiego i języka francuskiego z Niemiec. W drugim tygodniu nastąpiła wymiana osób w grupie, bo studenci wyjechali, a dołączyła do nas kolejna nauczycielka języka angielskiego z Polski oraz nauczyciel ze Słowacji. Dzięki temu, że grupa składała się z nauczycieli z różnych szkół i krajów, mogliśmy wymieniać się doświadczeniami z pracy, pomysłami na ciekawe zajęcia, problemami i przykładami dobrych praktyk.

           Zajęcia prowadzone były przez 4 wykładowców pochodzących z różnych części Szkocji oraz z Nowej Zelandii, dzięki czemu miałam możliwość poznania i słuchania czterech różnych akcentów. Celem prowadzących było wzbogacenie naszego słownictwa o idiomy, przysłowia, czasowniki złożone,  synonimy oraz inne wyrażenia. Na zajęciach czytaliśmy i analizowaliśmy teksty z podręcznika oraz artykuły z gazet, słuchaliśmy materiałów autentycznych,  programów z TED-TALK i wykonywaliśmy związane z nimi ćwiczenia. Porównywaliśmy różne odmiany angielskiego, jego dialekty, zwroty nieformalne, ćwiczyliśmy akcent, wymowę i intonację. Wiele zajęć poświęconych było ćwiczeniu umiejętności mówienia, wymianie informacji, negocjowaniu i wyrażaniu swoich opinii.

           Jednym z prowadzących był nauczyciel języka angielskiego i francuskiego, lingwista z wykształcenia, który porównywał słowa i zwroty w wielu językach europejskich, opowiadał o historii Szkocji i Anglii, podawał pochodzenie wielu angielskich i szkockich słów, opowiadał o tradycji w destylacji, przechowywaniu w dębowych beczkach i produkcji narodowego napoju Szkocji, czyli whisky oraz o różnicach między szkocką whisky, a irlandzką i amerykańską whiskey.

           W program zajęć włączony był bardzo ciekawy program kulturalny, który zawierał dwie wycieczki z przewodnikiem po ulicach Edynburga – po New Town i Old Town (po Nowym i Starym Mieście), wizytę w domu wybudowanym w stylu gregoriańskim, wizytę w Galerii Narodowej w Edynburgu, wycieczkę do Rosslyn Chapel znanej z książki Dana Browna „Kod da Vinci” oraz zajęcia z historii i degustowania whisky.

Dzięki udziałowi w kursie w Edynburgu spełniłam swoje marzenie, gdyż pragnęłam wyjechać do Szkocji już od czasu studiów.

Agnieszka Stańczyk-Jabłońska