Social Inclusion with Sport

W dniach 08.04. 2024- 12.04. odbyło się pierwsze spotkanie w ramach projektu 2024

„Social Inclusion with Sport” Wszyscy partnerzy : Polska, Węgry, Turcja i Chorwacja spotkali się w Płocku, w Polsce.  Stroną goszczącą był Zespół Szkół Technicznych w Płocku. Z każdego kraju partnerskiego przyjechało trzech przedstawicieli wychowania fizycznego, trenerzy, pracownicy sportowi, koordynatorzy projektu. Podczas spotkania nauczyciele pracowali nad planami włączania osób w niekorzystnej sytuacji życiowej do życia społecznego dzięki działaniom sportowym.

W poniedziałek podczas pierwszego spotkania mogliśmy bliżej się poznać, opowiedzieć o sobie, o swoich oczekiwaniach i doświadczeniach.

We wtorek 9 kwietnia o godzinie 9:00 Dyrektor ZST w Płocku uroczyście przywitał wszystkich gości, a uczniowie 3 klasy liceum piłki ręcznej oprowadzili ich po szkole oraz po mieście, opowiadając jego historię i pokazując ciekawe miejsca, między innymi najstarszą szkołę w Polsce: Machowiankę.  Po południu zwiedziliśmy nowopowstały stadion piłki nożnej im. Kazimierza Górskiego oraz wzięliśmy udział w treningu uczniów z ZST. Goście mieli możliwość porozmawiać z trenerami oraz pracownikami stadionu w jaki sposób pracują i selekcjonują młodzież w swoich zespołach. Mieli również możliwość skonfrontowania swoich doświadczeń z doświadczeniami polskich terenów w obrębie strategii włączania uchodźców, emigrantów, dzieci z różnych kultur. Rozmawialiśmy o współpracy, problemach jakie mogą się z tym łączyć, ale również o rozwiązywaniu powstałych konfliktów, czy korzyściach jakie wynoszą młodzi ludzie ze współpracy z innymi kulturami. Uczą się w ten sposób empatii, szacunku, przełamują stereotypy i nie oceniają zbyt pochopnie drugiego człowieka.

Kolejny dzień- środę 10 kwietnia rozpoczęliśmy od wizyty w muzeum Mazowieckim, gdzie uczestnicy projektu mogli poznać dzieje historii miasta Płock. Następnie rozpoczęliśmy pracę nad tematami i założeniami projektu. Wszyscy uczestnicy przygotowali prezentacje porównujące nasze systemy nauczania oraz rodzaje sportów uprawianych w każdej ze szkół partnerskich. Omówiliśmy, jak ważna jest aktywność fizyczna poprawiająca zdrowie fizyczne i psychiczne. Oprócz tego omówiliśmy temat, jak łączyć naukę w szkole z codziennymi treningami i jak ten problem rozwiązywany jest w każdym z krajów partnerskich. Porównaliśmy najczęściej uprawiane dyscypliny sportowe w Chorwacji, Polsce, Turcji oraz na Węgrzech oraz poruszyliśmy temat sportu jako sposobu integracji w śród młodych ludzi.

Następnie odwiedziliśmy klub wioślarski, w których odbywał się trening zawodników PTW uczących się w ZST w Płocku. Młodzi wioślarze zaprezentowali sprzęt, na którym trenują i pływają. Goście mogli spróbować swoich sił na ergometrach, na basenie wioślarskim, czy siłowni.  Na zakończenie dnia odwiedziliśmy stadion Orlen Arena, gdzie trenują piłkarze ręczni. Tutaj podobnie jak podczas wizyty na stadionie piłki nożnej goście mieli możliwość porozmawiać z trenerami na temat różnorodności w obecnych drużynach młodzieżowych. W jaki sposób włączają do zespołu osoby z różnych środowisk społecznych oraz kulturowych. Na czym polega integracja zespołu, aby uniknąć podziału na „ lepszych” i „ gorszych”. Jakie dostosowania i rodzaje pomocy są stosowane, aby zatrzeć różnice w poziomie i możliwościach finansowych poszczególnych dzieci. 

           Czwartek 11 kwietnia rozpoczęliśmy od spotkania roboczego podczas którego omówiliśmy temat działań jakie podejmiemy podczas kolejnej wizyty na Węgrzech. Rozmawialiśmy na temat integracji ludzi niepełnosprawnych czy wykluczanych społecznie z osobami zdrowymi. Opracowywaliśmy i omawialiśmy plany treningowe oraz plany działania podczas współpracy czy zajęć sportowych osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi.  Analizowaliśmy program nauczania prowadzony przez FODISZ w Budapeszcie. FODISZ jest organizacją zrzeszającą osoby niepełnosprawne i ma ogromne doświadczenie w tworzeniu programów  Sport bardzo często jest ważnym elementem pomagającym w tej integracji i podczas wizyty na Węgrzech będziemy chcieli wprowadzić to w życie. Rozmawialiśmy na temat metod pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz uspołecznianiu ich poprzez sport. Na koniec podjęliśmy temat banerów, broszur i koszulek, które mają być produktami powstałymi w naszym projekcie.

Następnie pojechaliśmy do Warszawy. Zwiedziliśmy starówkę, Zamek Królewski oraz stadion Narodowy.

Piątek 12 kwietnia był ostatnim dniem wizyty w Polsce. Tego dnia każda grupa odjechała do swoich krajów

Scroll to Top
Skip to content