Kurs na Malcie

SPRAWOZDANIE Z UDZIAŁU W KURSIE

„CREATIVE USE OF TECHNOLOGY IN THE CLASSROOM”  na Malcie
w ramach PROJEKTU PO WER

“Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” pt. ”Nauka nie ma końca”

realizowanego w latach 2020-2022 przez Zespół Szkół Technicznych 
nr umowy POWERSE-2020-1-PL01-KA101-078838

W ramach projektu  „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”
pt. ”Nauka nie ma końca” realizowanego w Zespole Szkół Technicznych w Płocku
od 1 października 2020r. do 30 września 2022r. uczestniczyłyśmy w kursie metodycznym dotyczącym zastosowania nowoczesnych technologii informatycznych w pracy z uczniami  „Creative use of Technology in the classroom” w terminie 13.09.2021 do 23.09.2021 roku. Wybrany przez nas kurs odbywał się w szkole językowej  Alpha School of English,
w St. Paul’s Bay na Malcie. Kurs obejmował 60 godzin lekcyjnych nauki
(po 45 minut każda) i był podzielony  na zajęcia teoretyczne i praktyczne.

Szkolenie zostało zorganizowane i przeprowadzone zgodnie z oczekiwaniami uczestników i opublikowanym wcześniej programem zajęć. Tutorzy prowadzili cały kurs
w języku angielskim. Otrzymałyśmy wiele interaktywnych materiałów związanych z główną tematyką kursu. W naszej ocenie kurs, organizacja i jego przeprowadzenie były na bardzo wysokim poziomie. W grupie miałyśmy okazję do wymiany doświadczeń związanych
z użyciem nowoczesnych technologii z nauczycielami z różnych obszarów Polski.

Szkolenie obejmowało zajęcia podzielone na część teoretyczną
– wprowadzającą, zapoznającą nas z innowacyjnymi nowoczesnymi narzędziami, aplikacjami oraz metodami, a także część praktyczną, kiedy to mogłyśmy z pomocą prowadzącego zastosować zdobytą wiedzę w praktycznych ćwiczeniach tj. pisanie własnego bloga o pobycie na Malcie, przygotowywanie lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, prace domowe wykonywane on-line. Rezultaty tychże zadań zawsze prezentowałyśmy na forum grupy. Była to doskonała okazja, żeby wymienić spostrzeżenia oraz przemyślenia związane
z konkretną metodą czy interaktywnym narzędziem (programem, aplikacją, stroną internetową). Program szkolenia był bardzo bogaty i urozmaicony. Obejmował m.in.: zastosowanie aplikacji na telefony komórkowe i tablety, użycie autentycznych materiałów
z internetu do przygotowania lekcji, blended/flipped learning, blogging, tworzenie interaktywnych prezentacji, streaming. Dodatkowo nauczyłyśmy się tworzenia, edytowania oraz  udostępniania własnych materiałów wideo przy pomocy wybranych aplikacji
i programów do ich obróbki, filmowania metodą ‘stop motion’ oraz wykorzystania interaktywnych gier w nauce języka angielskiego. Każdy dzień zajęć wzbogacał nas o nowe informacje dotyczące interaktywnych technologii, a dzięki ćwiczeniom typu ‘hands-on’ mogłyśmy je zastosować w praktyce. Także dyskusje, w trakcie i na zakończenie zajęć, generowały mnóstwo pomysłów na efektywne wykorzystanie konkretnych, nowoczesnych technologii w pracy z uczniami.

W ramach kursu organizator zapewnił również zwiedzanie byłej stolicy Malty, Mdiny,  położonej w centralnej części wyspy. Jest to średniowieczne miasto z wąskimi uliczkami, usytuowane na wzgórzu, skąd roztacza się szeroki widok na wyspę. Przez mieszkańców nazywane jest ono „cichym miastem”, ponieważ poza administracją oraz służbami, bramy
nie mogą przekraczać żadne pojazdy. Wraz z grupą odwiedziliśmy również Rabat,
w którym mieliśmy okazję zobaczyć katakumby Św Pawła oraz Narodowe Oceanarium
w miejscowości Mellieha.

W czasie wolnym miałyśmy okazję zwiedzić stolicę Malty i zarazem najmniejszą stolicę Unii Europejskiej- Vallettę oraz zobaczyć największe atrakcje tego miasta.
Na powierzchni zaledwie 55 hektarów znajduje się aż 310 zabytków. Czyni to stolicę jednym z najbardziej skoncentrowanych obszarów zabytkowych na świecie. Był to też powód,
dla którego została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Będąc w tym miejscu nie mogłyśmy pominąć takich miejsc jak: Konkatedra Świętego Jana, która skrywa barokowy przepych oraz niezliczoną ilość ornamentów i dzieł sztuki, jak również najsłynniejszy maltański obraz. To realistyczne dzieło Michelangelo Merisi da Caravaggio – „Ścięcie Jana Chrzciciela”, które można zobaczyć w oratorium. Ponadto, odwiedziłyśmy również Wyższe Ogrody Barrakka zlokalizowane po lewej stronie od głównej bramy miasta. Znajdują
się w nich kolorowe kwiaty, krzewy, ławeczki w cieniu drzew. Tym, czego z pewnością
nie zapomnimy po wizycie w Ogrodach są oszałamiające widoki na morze, zatokę Grand Harbour oraz usytuowane naprzeciw Valletty miasta tzw. 3 Cities. Dodatkowo można stąd dostać się także do  Baterii Powitalnej. Bateria tworzy dolny poziom Bastionu św. Piotra
i św. Pawła fortyfikacji frontowych Valletty, ulokowany poniżej Wyższych Ogrodów Barrakka, z widokiem na Fort Saint Angelo i resztę portu. Ponieważ Dzień Niepodległości
na Malcie obchodzony jest bardzo hucznie, 21 września popłynęłyśmy taksówką wodną
z Valletty do Senglea, by mieć możliwość obejrzenia kilkugodzinnego pokazu fajerwerków. Weekendy również poświęciłyśmy na zwiedzanie. Odwiedziłyśmy Błękitną Grotę, monumentalną jaskinię wyrzeźbioną przez fale morskie w południowo-wschodniej części Malty. Woda w Błękitnej Grocie jest przezroczysta i w promieniach słońca mieni
się odcieniami błękitu oraz turkusu, jest to miejsce idealne dla nurków, których można tutaj spotkać w ogromnej ilości. Znajduje się tutaj także punkt widokowy, z którego rozciąga
się przepiękny widok na morze. Wybrałyśmy się również na piaszczystą plażę zwaną Golden Bay oraz na całodniowy rejs na Gozo i Comino z przystankiem w Błękitnej Lagunie.

W naszej opinii szkolenie znacząco wpłynęło na nasz rozwój osobisto
 – zawodowy. Zdecydowanie zwiększyło wiedzę na temat innowacyjnych metod i technik
w nauczaniu języka obcego oraz podniosło nasze umiejętności ICT. Kurs dał nam możliwość praktycznego zastosowania w/w metod i technik. Była to również szansa na doskonalenie umiejętności językowych poprzez poznanie specjalistycznych zwrotów związanych
z nowoczesnymi technologiami. Ponadto, dzięki uczestnictwu w kursie miałyśmy okazję wymienić doświadczenia i pomysły z innymi nauczycielami, wzbogacić nasz warsztat pracy
o materiały szkoleniowe oraz materiały autentyczne z kraju, w którym byłyśmy, a które
na pewno wykorzystamy w pracy z uczniami.

 Nauczycielki języka angielskiego

Aleksandra Jaskuła 

Martyna Adamska