W trakcie przygotowań do wyjazdu  zorganizowano spotkanie informacyjne z uczestnikami projektu. W spotkaniu uczestniczyli rodzice oraz uczniowie technikum o profilu kształcenia: technik informatyk, a także  nauczyciele opiekujący się uczniami podczas pobytu za granicą. Omówiono szczegółowo program stażu, regulamin pobytu za granicą, zadania dodatkowe, które młodzież będzie realizowała podczas pobytu na praktykach oraz sposób ich realizacji. Wyjaśniono wszystkie wątpliwości, które pojawiły się w międzyczasie, udzielono ostatnich wskazówek i przestróg. Podano także szczegóły wyjazdu, zwrócono uwagę na różnice kulturowe, czas pracy.  Podsumowaniem spotkania było podpisanie z uczestnikami projektu i ich rodzicami niezbędnej dokumentacji dotyczącej wyjazdu jak i  regulaminy praktyki zagranicznej. 

4 kwietnia rozpoczęły się przygotowania do wyjazdu na praktykę zagraniczną do Schkeuditz w Niemczech grupy piątej. W ramach przygotowania językowego i kulturowego zakwalifikowani do wyjazdu uczniowie wezmą udział w warsztatach kulturowo – językowych, mających na celu poznanie bliżej słownictwa branżowego – informatycznego  oraz przypomnienie zwrotów niezbędnych w codziennym porozumiewaniu się w języku niemieckim.

Celem wsparcia kulturowego jest  zapoznanie uczestników projektu z kulturą Niemiec, tradycjami, obyczajami i różnicami mentalnymi. Przyszli praktykanci poznają także położenie geograficzne Lipska, położone w pobliżu większe miasta , a także stolicę Niemiec – Berlin, dowiedzą się co warto tam zobaczyć i zwiedzić.

Uczniowie otrzymają  także wsparcie pedagogiczne w postaci  zajęć prowadzonych w formie warsztatów przez pedagoga. Wsparcie pedagogiczne ma na celu przygotowanie uczniów do pobytu na stażu w odmiennych warunkach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze stresem w sytuacjach trudnych, w obcym środowisku, sposobami aktywnego spędzania wolnego czasu. Ćwiczenia mają pomóc  uczniom usprawnić komunikację oraz konstruktywnie rozwiązywać problemy. Opanowanie negatywnych skutków stresu pomaga przezwyciężyć trudne chwile dnia codziennego, zwiększa efektywność wykonywanych zadań, a także jest oznaką kształtowania siebie. Tego typu przygotowanie ma ułatwić uczniom adaptację do nowych warunków, w jakich znajdą się w czasie pobytu na praktyce w Niemczech. Uczą się, jak efektywnie radzić sobie w interakcji z osobami z innego kręgu kulturowego, nawiązywać i podtrzymywać współpracę z niemieckimi współpracownikami, zintegrować się i odnaleźć w nowym środowisku.

W dniach od 7 kwietnia do 21 kwietnia 2018r. 14 uczniów w zawodzie - technik mechatronik, wyjechało  na praktyki zagraniczne do Schkeuditz w Niemczech w ramach programu ERASMUS +.

Szkolenie odbywaliśmy na terenie ośrodka firmy Vitalis, pracując pod okiem niemieckich instruktorów zawodu. Naszym opiekunem w pierwszym tygodniu praktyk była pani Marta Marek – Głowacka, a w drugim tygodniu – pani Joanna Szatkowska. Obie panie uczą  języka niemieckiego.

Po przyjeździe zostaliśmy serdecznie powitani przez zespół Vitalisa, w osobie pani Małgorzaty Worony. Pani Małgosia przedstawiła nam w skrócie zaplanowany program stażu na dwutygodniowy pobyt w Niemczech, zapoznała nas z zasadami obowiązującymi w miejscu  zakwaterowania, przekazała istotne informacje na temat okolicy i  środków transportu, zaopatrzyła wszystkich w mapy oraz przedstawiła możliwości spędzania czasu wolnego w okolicy. Następnego dnia wszyscy udaliśmy się do centrum Lipska, największego miasta Saksonii, które nazywane jest miastem muzyki ze względu na jego związek z tak wybitnymi kompozytorami, jak Bach, Mendelssohn czy Schumann.  Trasę zwiedzania zaczęliśmy od Dworca Głównego, który poprzez swoją nietypową architekturę i atmosferę oferuje  klientom możliwości robienia zakupów w trzypoziomowym centrum handlowym.  Widzieliśmy również takie zabytki miasta jak: Piwnicę Auerbacha, kościół św. Mikołaja, Stary Ratusz, Nowy Ratusz, Plac Augusta, Operę, Teatr Nowy.

Byliśmy również w fabryce BMW  - firmie nowoczesnej, z niespotykanymi rozwiązaniami technologicznymi. Mogliśmy dokładnie przyjrzeć się całej linii produkcyjnej: od składania karoserii poprzez lakierowanie, montaż podzespołów - aż po testowanie pojazdów słynnej marki.  Powstaje tu co ósmy samochód bawarskiej marki.

Po zwiedzaniu Lipska, nasz program kulturalny kontynuowaliśmy w  Dreźnie,  zwanym miastem baroku ze względu na wiele znajdujących słynnych zabytków z tego okresu. Widzieliśmy m.in. Stare Miasto, odbudowany w 2004 kościół Frauenkirche, jedyną w mieście katedrę katolicką Hofkirche, w której znajduje się urna z sercem Augusta II Mocnego, Zwinger, w którym można zwiedzić galerię z obrazami dawnych mistrzów tak jak Tycjan, Rubens czy Rembrandt oraz zbiory porcelany, w których znajduje się zarówno chińska porcelana z XV wieku, jak i znane w całych Niemczech wyroby porcelanowe z Miśni.

Wybraliśmy się również do Berlina. Stolica Niemiec urzekła nas różnorodnością atrakcji bogatego życia kulturalnego. Zwiedziliśmy słynny Plac Poczdamski, gdzie znajdują się pozostałości muru berlińskiego, następnie Reichstag czyli budynek Parlamentu i siedzibę Kanclerza Niemiec. Kolejnym punktem zwiedzania była Brama Brandenburska – symbol miasta i symbol Zjednoczenia Niemiec oraz słynny pomnik Holokaustu. We wschodniej części Berlina zwiedziliśmy kościół cesarza Wilhelma, który został zbudowany w roku 1895 ku jego czci, a także  Niemieckie Muzeum Techniki w Berlinie, gdzie znajduje się ogromna wystawa starych i nowych technologii. Obok wystawy znajduje się centrum interaktywne, gdzie znajduje się ok 250 stanowisk eksperymentalnych, które zachęcają zwiedzających do samodzielnego eksperymentowania z techniką i przyrodą. Nam szczególnie do gustu przypadła wizyta w barwnym świecie nauki Spectrum w Deutsches Technikmuseum, gdzie samodzielnie mogliśmy eksplorować zjawiska nauki. Widzieliśmy także Friedrichstrasse i Kurfurstendamm - najsłynniejsze ulice handlowe w Berlinie, przepiękną malowniczą ulicę „Unter den Linden” z licznymi historycznymi budynkami oraz jedno ze znanych przejść granicznych między wschodnim a zachodnim Berlinem w latach podziału miasta 1945-1990 – Checkpoint Charlie. Widzieliśmy także Katedrę Berlińską i słynny Alexanderplatz z wieżą telewizyjną.

Oprócz zwiedzania odbywaliśmy również nasze praktyki  zawodowe.  Pierwszy tydzień przeznaczony został na zapoznanie się ze stanowiskami pracy z drukarkami 3D oraz na ćwiczenia w ich stosowaniu.

W drugim tygodniu zostaliśmy podzieleni na trzy zespoły, których zadaniem było lutowanie, planowanie i projektowanie  prostych układów elektronicznych na płytkach drukowanych, montowanie gniazd i wtyczek jedno i trójfazowych oraz budowanie instalacji elektrycznych 3, 4 i 5 przewodowych zgodnie z podanym rysunkiem lub schematem. Ocenie podlegała estetyka wykonania, jakość i pewność połączeń oraz planowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów i łączników instalacyjnych na tablicach szkoleniowych.

Praktyka zawodowa w ramach projektu „Staż za granicą paszportem do mojej przyszłości” była dla nas nowym i cennym doświadczeniem, podniosła nasze umiejętności komunikacyjne i wpłynęła znacząco nie tylko na nasz rozwój zawodowy i kulturowy, ale także na tolerancję i otwartość na świat.

Będąc z dala od rodzinnego domu, musieliśmy zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Nauczyliśmy się radzenia sobie w nowych, często trudnych sytuacjach, współpracy i pomocy w grupie, a także zarządzania swoim czasem i pieniędzmi. 

W trakcie przygotowań do wyjazdu  zorganizowano spotkanie informacyjne z uczestnikami projektu. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele kadry zarządzającej, rodzice, uczniowie technikum o profilu kształcenia: technik mechatronik, a także  nauczyciele opiekujący się uczniami podczas pobytu za granicą. Omówiono szczegółowo program stażu, regulamin pobytu za granicą, zadania dodatkowe, które młodzież będzie realizowała podczas pobytu na praktykach oraz sposób ich realizacji. Wyjaśniono wszystkie wątpliwości, które pojawiły się w międzyczasie, udzielono ostatnich wskazówek i przestróg. Podano także szczegóły wyjazdu, zwrócono uwagę na różnice kulturowe, czas pracy. 

 Podsumowaniem spotkania było podpisanie z uczestnikami projektu i ich rodzicami niezbędnej dokumentacji dotyczącej wyjazdu jak i  regulaminu praktyki zagranicznej. 

28 lutego rozpoczęły się przygotowania do wyjazdu na praktykę zagraniczną do Schkeuditz
w Niemczech grupy czwartej. W ramach przygotowania językowego i kulturowego zakwalifikowani do wyjazdu uczniowie biorą udział w warsztatach kulturowo – językowych, mających na celu poznanie bliżej słownictwa branżowego – mechatronicznego  oraz przypomnienie zwrotów niezbędnych w codziennym porozumiewaniu się w języku niemieckim.

Celem wsparcia kulturowego jest także zapoznanie uczestników projektu z kulturą Niemiec, tradycjami, obyczajami i różnicami mentalnymi. Przyszli praktykanci poznają także położenie geograficzne Lipska, położone w pobliżu większe miasta , a także stolicę Niemiec – Berlin, dowiedzą się co warto tam zobaczyć i zwiedzić.

Uczniowie otrzymają  także wsparcie pedagogiczne w postaci  zajęć prowadzonych w formie warsztatów przez pedagoga. Wsparcie pedagogiczne ma na celu przygotowanie uczniów do pobytu na stażu w odmiennych warunkach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze stresem w sytuacjach trudnych, w obcym środowisku, sposobami aktywnego spędzania wolnego czasu. Ćwiczenia mają pomóc  uczniom usprawnić komunikację oraz konstruktywnie rozwiązywać problemy. Opanowanie negatywnych skutków stresu pomaga przezwyciężyć trudne chwile dnia codziennego, zwiększa efektywność wykonywanych zadań, a także jest oznaką kształtowania siebie. Tego typu przygotowanie ma ułatwić uczniom adaptację do nowych warunków, w jakich znajdą się w czasie pobytu na praktyce w Niemczech. Uczą się, jak efektywnie radzić sobie w interakcji z osobami z innego kręgu kulturowego, nawiązywać i podtrzymywać współpracę z niemieckimi współpracownikami, zintegrować się i odnaleźć w nowym środowisku.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu … [nazwa podmiotu] z siedzibą pod adresem ….
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

a)      dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;

b)      tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

c)       utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

d)      ….

  1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  2. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

a)      „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;

b)      pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;

c)       „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;

d)      „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

e)      „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

f)       ….

  1. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  2. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  3. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  4. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.
    http://wszystkoociasteczkach.pl/